Gå til hovedinnhold

Litteraturprosjekt

Vi har kommet til veis ende etter to spennende og innholdsrike uker med litteraturprosjekt. I begge disse ukene har vi holdt på med gruppearbeid, der hensikten var å skape ulike metoder for litteraturformidling i barnehagen. Det skulle utarbeides en førlesingsaktivitet, en metode for selve formidlingen og en metode for etterlesingsfasen.  

Når det kommer til formidling av en tekst skal jeg i dette innlegget rette fokuset mot det å skape leselyst hos barna. Det å se på lesing som en estetisk opplevelse kan i seg selv, være med på å øke leselysten hos barna.

I en av pensumbøkene fra vårsemesteret presenterer Solstad ulike kvalitetskrav som ligger til grunn for valg av bildebøker, når man skal skape leselyst hos de yngste. Kvalitet i bildebøker kan oppstå på flere måter, og i en og samme bok kan kvaliteten variere. Kvalitet er knyttet til alt fra bildene og ordene, til hvordan den blir fortalt på. Kvaliteten kan ha med innholdet i boka å gjøre, men også bokas visuelle uttrykk, layout og form. Et viktig kriterium i følge Solstad når det kommer til kvalitet i bildebøker, er det som ofte kalles barneperspektivet. Her formidler bilde og tekst opplevelsen av verden og livet sett gjennom et barns øyne nedenfra. Ikonoteksten som omhandler samarbeidet mellom tekst og bilde i bøker, kan være med på å forsterke barneperspektivet ved at hovedkarakterene gjør kroppslige erfaringer barna kan relatere til eget liv. Solstad nevner et annet viktig kvalitetskrav i forhold til leselyst hos barn, nemlig persongalleriet. Hun mener det er viktig at bøkene handler om mennesker, dyr eller figurer barna kan identifisere seg med. Det er viktig at persongalleriet ikke er for omfattende, men heller bærer preg av klare personlighetstrekk. Kontraster i personligheter er et vanlig virkemiddel og det er i møte mellom de ulike personlighetene at humor og konflikter utvikler seg.

Når valget skulle tas i forhold til utarbeiding av metode for ei av bildebøkene, var det viktig at boka hadde et klart barneperspektiv. Dette føler jeg helt klart boka «Hvem har gått med utesko inne?» har. Boken er skrevet av Lars Mæhle og illustrert av Odd Henning Skyllingstad. Metodene ble utarbeidet i forhold til innhold og tematikk som utspilles gjennom boka.

Gulvet i barnehagen ble nettopp vasket, men nå går det skitne fotspor over gulvet. Hvem i alle dager har gått med utesko inne? Dette er en sak for barnehagedetektivene Leon og Live. Her må det grundig etterforskning til, og vil de finne ut hvem den skyldige er?

Boken tar for seg ulike temaer som kan være gode utgangspunkt for samtale med barna. Dette kan være samtaleemner som bærer preg av at det for eksempel finnes mange ulike familiesammensetninger og nasjonaliteter. Vi er alle ulike men har samme verdi.  Man kan også ha en samtale rundt matematikk i barnehagen, der måling og sammenligning står i fokus.

Det har vært to utrolig gøyale og lærerike uker. Vi sitter igjen med flere metoder vi kan ta med oss rett ut i barnehagehverdagen. Vi fikk også teste ut hvordan man kan ta i bruk og produsere animasjonsfilmer i barnehagen. Dette syns jeg var en genial måte for barna å være medskaper i prosessen fra ingen ting til et ferdig resultat.  

Kommentarer

  1. Fint å lese innlegget ditt, Helene! Her gir du et innblikk i hvordan dere har jobbet under litteraturprosjektet og ikke minst gir du en faglig innfallsvinkel til valg og vurderinger som er tatt. Det er veldig flott at du bruker Trine Solstad til å begrunne dette. Jeg synes også det er veldig flott at du løfter fram barneperspektivet som noe genuint viktig i bøkene dere har hatt et ønske om å formidle - og særlig knyttet opp mot en av bøkene dere valgte å presentere, nemlig Hvem har gått med utesko inne?

    Et lite tips kan være å ha med noen bilder i innlegget. Jeg tenker at bloggformatet krever noe visuelt, og det aller beste er å bruke bilder du selv har tatt. Selv har jeg fine bilder i hodet av framføringen deres der dere jo dramatiserte en inngang til boka, men med omtanke for andre blogglesere kunne et forslag være å ta et bilde av selve boka, noen konkreter og rekvisitter dere har brukt evt dere selv i rollene dere framførte (selv om disse kanskje ble klare i etterkant av innlegget).

    Beste hilsen Elin :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Verdens viktigste jobb!

 Hei!  Velkommen til bloggens aller første innlegg. Jeg vil bruke denne posten til å gi en rask presentasjon av meg selv og hvorfor akkurat blogg.  Mitt navn er Helene og jeg ei 29 år gammel trebarnsmor(firebarnsmor om du regner med mannen). Jeg har tidligere jobbet som assistent i barnehage og dette er noe jeg virkelig ser på som et privilegium. Det er noe helt magisk over det å være en del av barns barndom. Jeg personlig mener at dette er verdens viktigste jobb. Missforstå meg rett! Hva man anser som viktig kommer vel helt an på hvilken synsvinkel man betrakter fra. Men det å være en del av "fremtidens" hverdag, ser jeg på som utrolig viktig og ikke minst utfordrende!   Etter ni år i barnehagen viste endelig muligheten seg, og jeg heiv meg ut på denne treårige reisen som barnehagelærerstudent. Jeg har nettopp startet på mitt 5. semester og dette halvåret har jeg valgt fordypningen "Språk, litteratur og nye medier".  Jeg ser frem til en spennende og læreri...

Hjertevenn

"Hjertevenn" tegnet av Emilia 5 år Hva er det beste og mest dyrebare du vet?  I praksis var jeg så heldig at jeg fikk være vitne til noe utrolig vakkert. Noe som virkelig satt spor i hjertet mitt, og gjorde til at jeg måtte holde tårene tilbake. I samlingsstunden en fredags formiddag, tok ped.leder fram en boks formet som et hjerte. Hun startet med å si "oppi denne boksen befinner det seg noe av det aller beste, og mest dyrebare som finnes i verden".  Det var ikke vanskelig å legge merke til alle forventningene, og gnisten i barnas øyne da hun åpnet boksen forsiktig. Hun tok lokket helt av og startet fra en kant med å vise innholdet. Ped.leder gikk rundt til hvert enkelt barn og de fikk se at boksens innehold var et speil. Hun så dem inn i øynene mens hun sa navnet til hver enkelt før hun fortsatte med; "du er noe av det beste og mest dyrebare som finnes i verden. Visste du det?". Det å se alle de forskjellige reaksjonene til barna, var et utrolig rørende...