Vi har kommet til veis ende etter to spennende og innholdsrike uker med litteraturprosjekt. I begge disse ukene har vi holdt på med gruppearbeid, der hensikten var å skape ulike metoder for litteraturformidling i barnehagen. Det skulle utarbeides en førlesingsaktivitet, en metode for selve formidlingen og en metode for etterlesingsfasen.
Når det kommer til formidling av en tekst skal jeg i dette innlegget rette
fokuset mot det å skape leselyst hos barna. Det å se på lesing som en estetisk
opplevelse kan i seg selv, være med på å øke leselysten hos barna.
I en av pensumbøkene fra vårsemesteret presenterer Solstad ulike
kvalitetskrav som ligger til grunn for valg av bildebøker, når man skal skape
leselyst hos de yngste. Kvalitet i bildebøker kan oppstå på flere måter, og i
en og samme bok kan kvaliteten variere. Kvalitet er knyttet til alt fra bildene
og ordene, til hvordan den blir fortalt på. Kvaliteten kan ha med innholdet i
boka å gjøre, men også bokas visuelle uttrykk, layout og form. Et viktig
kriterium i følge Solstad når det kommer til kvalitet i bildebøker, er det som
ofte kalles barneperspektivet. Her formidler bilde og tekst opplevelsen av
verden og livet sett gjennom et barns øyne nedenfra. Ikonoteksten som omhandler
samarbeidet mellom tekst og bilde i bøker, kan være med på å forsterke
barneperspektivet ved at hovedkarakterene gjør kroppslige erfaringer barna kan
relatere til eget liv. Solstad nevner et annet viktig kvalitetskrav i forhold
til leselyst hos barn, nemlig persongalleriet. Hun mener det er viktig at
bøkene handler om mennesker, dyr eller figurer barna kan identifisere seg med.
Det er viktig at persongalleriet ikke er for omfattende, men heller bærer preg
av klare personlighetstrekk. Kontraster i personligheter er et vanlig virkemiddel
og det er i møte mellom de ulike personlighetene at humor og konflikter
utvikler seg.
Når valget skulle tas i
forhold til utarbeiding av metode for ei av bildebøkene, var det viktig at boka
hadde et klart barneperspektiv. Dette føler jeg helt klart boka «Hvem har gått
med utesko inne?» har. Boken er skrevet av Lars Mæhle og illustrert av Odd
Henning Skyllingstad. Metodene ble utarbeidet i forhold til innhold og tematikk
som utspilles gjennom boka.
Gulvet i barnehagen ble
nettopp vasket, men nå går det skitne fotspor over gulvet. Hvem i alle dager
har gått med utesko inne? Dette er en sak for barnehagedetektivene Leon og
Live. Her må det grundig etterforskning til, og vil de finne ut hvem den
skyldige er?
Boken tar for seg ulike
temaer som kan være gode utgangspunkt for samtale med barna. Dette kan være
samtaleemner som bærer preg av at det for eksempel finnes mange ulike familiesammensetninger og nasjonaliteter. Vi
er alle ulike men har samme verdi. Man
kan også ha en samtale rundt matematikk i barnehagen, der måling og sammenligning
står i fokus.
Det har vært to utrolig
gøyale og lærerike uker. Vi sitter igjen med flere metoder vi kan ta med
oss rett ut i barnehagehverdagen. Vi fikk også teste ut hvordan man kan ta i bruk og
produsere animasjonsfilmer i barnehagen. Dette syns jeg var en genial måte for barna
å være medskaper i prosessen fra ingen ting til et ferdig resultat.
Fint å lese innlegget ditt, Helene! Her gir du et innblikk i hvordan dere har jobbet under litteraturprosjektet og ikke minst gir du en faglig innfallsvinkel til valg og vurderinger som er tatt. Det er veldig flott at du bruker Trine Solstad til å begrunne dette. Jeg synes også det er veldig flott at du løfter fram barneperspektivet som noe genuint viktig i bøkene dere har hatt et ønske om å formidle - og særlig knyttet opp mot en av bøkene dere valgte å presentere, nemlig Hvem har gått med utesko inne?
SvarSlettEt lite tips kan være å ha med noen bilder i innlegget. Jeg tenker at bloggformatet krever noe visuelt, og det aller beste er å bruke bilder du selv har tatt. Selv har jeg fine bilder i hodet av framføringen deres der dere jo dramatiserte en inngang til boka, men med omtanke for andre blogglesere kunne et forslag være å ta et bilde av selve boka, noen konkreter og rekvisitter dere har brukt evt dere selv i rollene dere framførte (selv om disse kanskje ble klare i etterkant av innlegget).
Beste hilsen Elin :)